zaterdag 7 januari 2012

papiermolen De Schoolmeester

Vanuit mijn ouderlijk huis kon je papiermolen De Schoolmeester zien staan. Als kind heb ik wel eens een kijkje genomen in de molen.
 
Papier wordt gemaakt van oude lompen. Vroeger werden daar voornamelijk oude gehaakte katoenen spreien voor gebruikt. Ik weet nog hoe verontwaardigd ik daarover was!
Een aantal jaar geleden wilde ik zelf papier scheppen en bezocht ik opnieuw de molen. Toen bleek dat oude denim broeken tegenwoordig als grondstof voor het papier dienen; beddenspreien zijn schaars geworden en in de molen hangt er alleen nog één voor de toeristen.
Het idee ontstond om te exposeren in de molen. Ik heb een aantal  fotocollages en papierwerken gemaakt met 'De Schoolmeester als thema'.
Bij dit werk komt het haakwerk als het ware weer uit het papier.
 Papier, wieken, hout en frisse kleuren waren de de ingrediënten waarmee ik verder aan de slag ging.
 
De expositie duurde slechts één dag, de nationale molendag, mijn Zaanse thema duurt nog steeds voort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten