zondag 1 april 2012

grit

Niet alleen een tentoonstelling moet een naam hebben, ook de werken die geëxposeerd worden krijgen vaak een naam. Zelfs bij kleding wordt er door een galeriehouder gevraagd of de kledingstukken namen hebben. Mensen schijnen er waarde aan te hechten als ze bijvoorbeeld een vest dragen dat 'zonsondergang' heet; een vest genaamd 'zonder titel' spreekt niet tot de verbeelding.
zonsondergang
Het is wel lastig om goede titels te bedenken, niet alleen voor de werken die je maakt. 
Een handtekening zoals een schilder onder zijn schilderij zet, is bij kleding niet mogelijk. Een label is een aardig alternatief.
Toen ik voornamelijk gebreide kleding maakte bedacht ik de naam 'grit'. Grit heeft een relatie met mijn eigen naam Ingrid Groot en doet qua betekenis aan computerontwerpen denken, zoals de steken in een breipatroon.
Mijn vader Pieter Groot, grafisch ontwerper, maakte een prachtig ontwerp waarin de relatie met breien zichtbaar is.

Ik heb nog een heleboel van deze labels maar heb ondertussen wel een nieuwe naam bedacht.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten